Wspomnienie o inż pil. Andrzeju ZALASIŃSKIM

Written By: Leszek Mańkowski - Sty• 26•15

Pożegnaliśmy Kolegę Andrzeja ZALASIŃSKIEGO – długoletniego członka Aeroklubu Krakowskiego oraz członka Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.
Andrzej był człowiekiem o wszechstronnych zdolnościach i zainteresowaniach.
W czasie swojego życia pasjonowało Go myślistwo, podróże, turystyka, motoryzacja, fotografia, komputery, ale nade wszystko lotnictwo, któremu poświęcił całe życie.
Od młodzieńczych lata kroczył z wielkim uporem i zaangażowaniem po lotniczych ścieżkach szkoląc się i doskonaląc nowe umiejętności w tej dziedzinie.
Przygodę z lotnictwem zaczął w 1954 roku w Aeroklubie Krakowskim.
Zafascynowało Go spadochroniarstwo, któremu poświęcił większą część swojego życia.
W 1954 roku ukończył kurs w Nowym targu i dalej szkolił się w Aeroklubie gdzie został wyszkolony na szybowcach.
W 1957 roku został powołany do służby wojskowej w jednostce powietrzno – desantowej w Krakowie. Po zakończeniu służby podjął pracę kontrolera technicznego w wojskowych warsztatach naprawy spadochronów.
W latach 1964 – 1967 był zatrudniony jako starszy instruktor spadochronowy w Centrum Wyszkolenia spadochronowego w Krośnie.
Równocześnie nadal podnosił swoje kwalifikacje jako czynny sportowiec spadochronowy.
Był członkiem Spadochronowej Kadry Narodowej i wielokrotnym reprezentantem Polski na międzynarodowych zawodach, a dwukrotnie reprezentował Polskę na Spadochronowych Mistrzostwach Świata w 1964 i 1966 roku.
Wielokrotnie uczestniczył w Spadochronowych Mistrzostwach Polski zajmując czołowe miejsca. Posiadał na swym koncie kilka grupowych rekordów Polski w skokach na celność lądowania w dzień i w nocy.
Pomysłodawca i organizator spadochronowych zawodów o „Puchar Tatr” w Nowym Targu.
Na swym koncie posiadał 1300 skoków, w tym około 190 skoków próbnych i doświadczalnych.
W latach 1964-1969 studiował na Wydziale Leśnym Wyższej Szkoły Rolniczej w Krakowie, uzyskując tytuł inżyniera leśnika.
W latach 1967 – do stycznia 1970 był zatrudniony zawodowo w Inspekcji Pracy w Krakowie na stanowisku Starszego Inspektora Pracy.
Przez 33 lata pełnił trudną i odpowiedzialną pracę w państwowym nadzorze nad sprzętem lotniczym – Inspektoracie Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych, w Centralnym Zarządzie Lotnictwa Cywilnego, Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego i Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie z miejscem pracy w Krakowie.
Jako rzeczoznawca IKCSP sprawował nadzór nad sprzętem lotniczym AGRO w Egipcie, Sudanie i Iranie.
W latach 1970 – 1990 był egzaminatorem teoretycznym i praktycznym Państwowej Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej w zakresie spadochronów, a w latach 2003 – 2009 w zakresie przepisów lotniczych.
Pracując na stanowisku rzeczoznawcy IKCSP pełnił funkcję Przewodniczącego Okręgowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych przy okręgu XVIII a następnie VII w Krakowie.
Nie mogąc uprawiać czynnego sportu spadochronowego po wypadku, nadal udzielał się jako społeczny instruktor spadochronowy, samolotowy i balonowy.
Pracował społecznie w Aeroklubie Krakowskim jako członek zarządu, przewodniczący sekcji spadochronowej, samolotowej / 2 kadencje /, był założycielem sekcji balonowej mając licencję pilota balonowego.
Posiada ogólny nalot 2800 godzin, w tym 1700 na samolotach, 800 na szybowcach i 300 na balonach.
Za działalność zawodową i społeczną był wielokrotnie wyróżniany.
Posiadał Brązowy Medal „Za Zasługi dla Obronności Kraju” /dwukrotnie/, Odznakę i tytuł „Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego”, „Błękitne Skrzydła”, Srebrną Odznakę „Za Zasługi dla Ziemi Krakowskiej”, Odznakę „Honoris Gratia” i inne wyróżnienia.
Dla uznania Jego osiągnięć podczas 60-ciu lat latania, środowisko lotnicze uhonorowało Go specjalnym Pucharem na grudniowym „Opłatku Lotniczym”
Walczył z ciężką chorobą, ale kiedy zaledwie miesiąc temu odbierał ten Puchar nikt z nas nie przypuszczał, że odejdzie tak szybko.
Bardzo boleśnie odczuwamy tę wielką stratę i trudno pogodzić się nam, że ten wspaniały Człowiek i Lotnik już odszedł z naszych szeregów na zawsze.
Andrzeju! Zapewniamy Cię, że zawsze będziesz w naszej pamięci jako wzór do naśladowania. Ciężką i mozolną pracą osiągnąłeś w lotnictwie tak wiele i pozostawiasz po sobie trwały ślad swej działalności lotniczej.

CZEŚĆ TWOJEJ PAMIĘCI!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.